Monday, November 22, 2010

Pengertian Kurang Darah dan Darah Rendah

 Mungkin diantara anda yang salah paham dengan pengertian kurang darah dan darah rendah. Sesungguhnya istilah kurang darah itu sangatlah berbeza dengan darah rendah. Kurang darah adalah istilah awam untuk menyebutkan keadaan anemia iaitu  kadar hemoglobin (hb) darah yang rendah atau kurang dari normal. Sedangkan darah  rendah adalah  kekuatan  pam  jantung yang dibandingkan dengan tahanan yang ada di perifir atau pembuluh darah tepi.

            Hemoglobin tersebut terdapat pada sel darah merah (eritrosit) yang berfungsi untuk  membawa oksigen ke seluruh organ tubuh. Oleh karena itu apabila seseorang kurang darah (anemia) maka akan  mengeluh lemah (fatique) kerana  oksigen yang ke jaringan dan organ tubuh berkurang.

           Secara sederhana mungkin boleh dibezakan  kalau tekanan darah rendah iaitu tekanan darah dalam pembuluh darah  yang berkurang sedangkan darah rendah iaitu zat dalam darah  itu sendiri berkurang.



Penyebab paling umum anemia adalah kekurangan zat besi. Kebanyakan dari wanita tidak menyedari bahwa dirinya mengalami anemia sampai ia menjalani test darah seperti pada waktu derma darah atau test darah  lengkap. Wanita lebih berisiko mengalami anemia daripada lelaki. Hal ini keranakan wanita setiap bulannya kehilangan darah pada saat menstruasi dan harus memproduksi banyak darah.



          Namun, ada cara yang dipercaya cukup signifikan dalam mencegah anemia. iaitu diet ketat zat besi. Salah satu makanan tinggi zat besi adalah daging dan sayuran hijau. Dan perlu anda ingat kalau tannin dalam teh dapat menghambat penyerapan zat besi diusus. Oleh kerana itu, jangan meminum teh sehabis makan daging. Vitamin C juga memiliki efek yang bagus untuk penyerapan zat besi. Satu steak daging dengan segelas jus jeruk merupakan kombinasi yang bagus untuk mencegah anemia.



5 comments:

Anonymous said...

kalo nak tau pasal darah, rajin2la derma darah, memang takot tgk jarum. tp siyes xsaket. jdkan amalan :)

ULtradya said...

hehehe...mcm mana la nk derma...asik nk derma xpenah lepas...last2 depa kata sy nih maybe ada penyakit yg belum dikenal pasti....wawwawawawwww

Anonymous said...

bahaya tu.. xkenal pasti lg.
lg bahaya kalo derma. huhu~~
pas cucuk, penat yg amat. cte pgalaman ye. jgn jeles. haha

ULtradya said...

hahaha..jeles la gak...sebab derma drh nih best..berbakti dgn negara..wawawa.....

*apa menda depa kata penyakit talasemia tuh?penyakit tuh la kot..yg disyaki

Anonymous said...

Il semble que vous soyez un expert dans ce domaine, vos remarques sont tres interessantes, merci.

- Daniel