Jamu Seri Pengantin

Jamu Seri Pengantin

Friday, April 2, 2010

INIkah sikap MELAYU era moden nih????

post kali nih macam nak berpolitik kan?haha..xda la...aku just nak menaip apa yang aku rasa dan kalau ada yang terbaca dan fikir benda nih memang betol diamalkan kembali boley la tolong angguk kat aku.....

sehari sebelum tok dea g SABAH, toksu dah pergi dulu PENANG dan dia tunggu tok kat sana la....tapi esoknya masa kami duk memilih baju baru(mmg pon...nak p sabah ja semua benda beli baru) toksu telefon tok n ajak pergi berubat....nak tau kenapa tetiba ja sanggup balik dari PENANG sebab semalam ja baru p? rupa-rupanya, anak toksu jumpa bungkusan kain putih yang tertanam di hadapan rumah toksu....dalam bungkusan tuh ada macam-macam....aku tengok pon seram sejuk.....telur ayam kampung,kaca,paku,beras kunyit...........memang benda-benda sihir nih kita fikir dah makin dilupakan sebab dunia dah bertambah maju....tapi keadaan ini memang berlaku....dan yang menjadi pemandu arah ke rumah pengamal perubatan tradisional tuh aku la......takut memang takut...tapi aku niat untuk tolong ja...rupa-rupanya benda tuh dah ada lama dah...aku yang pergi umah toksu dia pon parking keta bawah benda tuh....lepas balik dari rumah toksu, tidor malam tok mimpi yang mengarut dan tak boley tidor sangat...aku plak...sama ada mainan perasaan atau tidak, aku asyik nampak macam bayang-bayang ja lintas n tah apapa ja...

Masa berubat tuh....toksu walaupun mai lambat sikit...tapi bomoh yang bernama ASRI tuh, ubatkan toksu dulu .....sebab dah banyak kali kami p, apa yang dapat lihat Asri nih memang suka buat lawak, org kedah cakap kelolo...hehehe........ dia pon kata kat toksu "ish makcik buat apa la kat depa yang depa marah sangat kat makcik nih noh?" hum.....toksu ada buat org ka..persoalan betoi...tapi perbuatan tuh memang dari seseorang yang nak hancurkan toksu...maybe tak mau toksu hidup...nak toksu pindah ka apa...

**sampai hari ini, masih dalam proses berubat....apa yang aku nak sampaikan...kita sebagai melayu islam...xperlulah nak hancurkan sesama kita dengan cara yang macam nih....yang binasa diri sendiri....buat apa nak guna syaitan iblis nih....menyampah ja....benda macam nih masih wujud...dan jika ada sesiapa yang rasa diri dia telah terkena buatan orang atau sakit misteri tuh....berubat la cepat....sebab ada ramai orang yang masih mengamalkan benda-benda macam nih..cara untuk hancurkan orang dengan mudah ...

No comments: